Dé perfecte branding

Samenvatting: de what, de why en de how van een perfecte branding

Ken jij de definitie van branding?

En nee, het is niet de samenvatting van je logo en huisstijl lieve ondernemers – dat is je design. 

In gesprekken met ondernemers is dat vaak wel de definitie die er gegeven wordt. Wat wel weer onderdeel is van je branding, maar niet branding op zich inhoudt. Nou, bij deze dus. Die misopvatting heb ik gelijk even onderschept. Maar wat is branding dan wel?

Branding is niets meer dan het weten wie je als organisatie bent, dát vertellen en laten ervaren. Bij branding hebben we het over het DNA van je merk. Het is de drijfveer achter jouw organisatie, de onderscheidende factor van jouw bedrijf en het is het antwoord op waarom je doet wat je doet! Een goede branding bestaat uit een strategische & visuele kant. Die nauw op elkaar aansluiten, in elkaar overlopen, een eenheid vormen en uitstralen. Dát is branding.

En weet je wat nou zo jammer is, of wat ik zo jammer vind, veel ondernemers laten hier nog te veel kansen liggen. Kansen waardoor ze hun merk nog meer impact kunnen laten maken, nog meer in de markt kunnen zetten en hun doelgroep kunnen aanspreken. Branding is dus een cruciaal onderwerp als het aankomt om van je business een merk te maken! En mag absoluut niet ontbreken in het proces om van je business een authentiek & powerful merk te maken.

Maar waarom dan branding?

At the end, hadden ze het allemaal fout. Die ondernemers. Vaak komt in de gesprekken die ik met ze heb de waarde van branding aan bod. Waarom het zo belangrijk is, wat het hen kan opleveren? Want uiteindelijk is dát waar elke ondernemer naar op zoek is, right? Het antwoord op de vraag: ‘what’s in it for me’. 

Veel ondernemers die ik spreek over de waarde van branding komen niet verder dan de definitie ‘het is toch je logo en je kleuren’. Maar dat is, zoals ik eerder al aangaf, je design. Zeker weten onderdeel van je branding, maar zeker niet branding op zich. Branding is veel meer dan dat. 

Branding is de strategische én visuele identiteit van je business. Je zou dus ook kunnen stellen, het is je niet-visuele & visuele identiteit, de binnen en de buitenkant van je bedrijf. Maar waarom is het nu zo belangrijk om een goede branding op te zetten voor je business? En wat kan het je dus opleveren?

Punt 1 – Het helpt je op te vallen in de massa. Met een goede branding kun je je makkelijk(er) onderscheiden van de concurrentie. Ik zeg daarom ook altijd tegen al mijn klanten: “No one is you & that’s your superpower”. 
Punt 2 – Het zorgt voor herkenbaarheid. Branding maakt dat je je merk zo neerzet dat je doelgroep je gaat herkennen door enerzijds de look & feel die je uitstraalt en anderzijds door de message, je verhaal, die je deelt. Onderliggend aan deze herkenbaarheid gaat wel vooraf dat je consistent moet zijn. Je branding moet je consistent doorvoeren en ook vooral blijven doen.
Punt 3 – Het creëert een merkbeleving. Door bepaalde bewuste keuzes te maken in je identiteit, merkwaarden en je design ga je ergens voor staan als persoon én als bedrijf. De vertaling van deze elementen in je branding maken dat je beleving creëert. Hoe groter de beleving, hoe groter de engagement met je doelgroep. Het idee is dat de doelgroep zich kan identificeren met jou.
Punt 4 – Het zorgt voor vertrouwen bij je doelgroep. Als jij heel bewust ergens voor gaat staan, dit uitdraagt, er over vertelt en het herhaalt zal dit vertrouwen wekken bij je doelgroep. Bij het (op)bouwen van een vertrouwensband met je doelgroep is het wederom super belangrijk dat je consistent bent. In je verhaal, in je design en in je message, alleen dan ga je de connectie krijgen met je volgers.

De uitvoering van branding

Ik heb je nu verteld wat branding is, waarom het belangrijk is en wat het je kan opleveren. Maar wat heb je dan nu precies nodig om een goede branding op te zetten? 

Verhaal en why
Ik zeg al-tijd: “it starts with you & your story”. Elke ondernemer heeft een verhaal, en dat verhaal maakt je uniek. Ontdek dat verhaal en vertel waarom jij doet wat je doet.

Missie en visie
Ouderwets misschien, maar zeker niet minder belangrijk. Nog steeds zijn het hebben van een goede missie en visie, cruciaal in het proces naar een echt POWERFUL merk.

Merkidentiteit en merkwaarden
Het fundament van je branding. Waar sta je voor als bedrijf? Wat wil je uitstralen? Deze elementen heb je nodig om de connectie met je doelgroep aan te kunnen gaan en je te onderscheiden van de massa.

Logo en huisstijl
YES! Daar zijn ze. Het visuele aspect van je branding: het design. Het is belangrijk om de strategische aspecten (zoals hierboven genoemd) naadloos te laten overvloeien in een passend design, het moet elkaar aanvullen, een eenheid vormen én uitstralen.

Website
Dit behoort ook tot je branding, een goede website. Naast dat je tone of voice belangrijk is en je natuurlijk altijd moet zorgen voor een goede inhoud, salespage etc., is het design van je website net zo belangrijk. Ook dit moet volledig in lijn zijn met de rest van je visuele identiteit.

Foto’s
Last but not least: je foto’s! Goede & professionele foto’s zijn echt KEY. En denk hier niet te makkelijk over, ook hier kun je je branding een permanente rol laten spelen. Kies je locatie bewust, laat je huisstijl kleuren terug komen en kies verschillende outfits die passen bij jouw bedrijf en wat je wil uitstralen.

Zo, dit was mijn eerste blog! Ik hoop dat je dit leuk vond. Laat me het vooral even hieronder weten!

Liefs Megan

No Responses/5

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dé perfecte branding

Samenvatting: de what, de why en de how van een perfecte branding

Ken jij de definitie van branding?

En nee, het is niet de samenvatting van je logo en huisstijl lieve ondernemers – dat is je design.

In gesprekken met ondernemers is dat vaak wel de definitie die er gegeven wordt. Wat wel weer onderdeel is van je branding, maar niet branding op zich inhoudt.

Nou, bij deze dus. Die misopvatting heb ik gelijk even onderschept. Maar wat is branding dan wel?

Branding is niets meer dan het weten wie je als organisatie bent, dát vertellen en laten ervaren. Bij branding hebben we het over het DNA van je merk. Het is de drijfveer achter jouw organisatie, de onderscheidende factor van jouw bedrijf en het is het antwoord op waarom je doet wat je doet! Een goede branding bestaat uit een strategische & visuele kant. Die nauw op elkaar aansluiten, in elkaar overlopen, een eenheid vormen en uitstralen. Dát is branding.

En weet je wat nou zo jammer is, of wat ik zo jammer vind, veel ondernemers laten hier nog te veel kansen liggen. Kansen waardoor ze hun merk nog meer impact kunnen laten maken, nog meer in de markt kunnen zetten en hun doelgroep kunnen aanspreken. Branding is dus een cruciaal onderwerp als het aankomt om van je business een merk te maken! En mag absoluut niet ontbreken in het proces om van je business een authentiek & powerful merk te maken.

Maar waarom dan branding?

At the end, hadden ze het allemaal fout. Die ondernemers. Vaak komt in de gesprekken die ik met ze heb de waarde van branding aan bod. Waarom het zo belangrijk is, wat het hen kan opleveren? Want uiteindelijk is dát waar elke ondernemer naar op zoek is, right? Het antwoord op de vraag: ‘what’s in it for me’. 

Veel ondernemers die ik spreek over de waarde van branding komen niet verder dan de definitie ‘het is toch je logo en je kleuren’. Maar dat is, zoals ik eerder al aangaf, je design. Zeker weten onderdeel van je branding, maar zeker niet branding op zich. Branding is veel meer dan dat. 

Branding is de strategische én visuele identiteit van je business. Je zou dus ook kunnen stellen, het is je niet-visuele & visuele identiteit, de binnen en de buitenkant van je bedrijf. Maar waarom is het nu zo belangrijk om een goede branding op te zetten voor je business? En wat kan het je dus opleveren?

Punt 1 – Het helpt je op te vallen in de massa. Met een goede branding kun je je makkelijk(er) onderscheiden van de concurrentie. Ik zeg daarom ook altijd tegen al mijn klanten: “No one is you & that’s your superpower”. 
Punt 2 – Het zorgt voor herkenbaarheid. Branding maakt dat je je merk zo neerzet dat je doelgroep je gaat herkennen door enerzijds de look & feel die je uitstraalt en anderzijds door de message, je verhaal, die je deelt. Onderliggend aan deze herkenbaarheid gaat wel vooraf dat je consistent moet zijn. Je branding moet je consistent doorvoeren en ook vooral blijven doen.
Punt 3 – Het creëert een merkbeleving. Door bepaalde bewuste keuzes te maken in je identiteit, merkwaarden en je design ga je ergens voor staan als persoon én als bedrijf. De vertaling van deze elementen in je branding maken dat je beleving creëert. Hoe groter de beleving, hoe groter de engagement met je doelgroep. Het idee is dat de doelgroep zich kan identificeren met jou.
Punt 4 – Het zorgt voor vertrouwen bij je doelgroep. Als jij heel bewust ergens voor gaat staan, dit uitdraagt, er over vertelt en het herhaalt zal dit vertrouwen wekken bij je doelgroep. Bij het (op)bouwen van een vertrouwensband met je doelgroep is het wederom super belangrijk dat je consistent bent. In je verhaal, in je design en in je message, alleen dan ga je de connectie krijgen met je volgers.

De uitvoering van branding

Ik heb je nu verteld wat branding is, waarom het belangrijk is en wat het je kan opleveren. Maar wat heb je dan nu precies nodig om een goede branding op te zetten? 

Verhaal en why
Ik zeg al-tijd: “it starts with you & your story”. Elke ondernemer heeft een verhaal, en dat verhaal maakt je uniek. Ontdek dat verhaal en vertel waarom jij doet wat je doet.

Missie en visie
Ouderwets misschien, maar zeker niet minder belangrijk. Nog steeds zijn het hebben van een goede missie en visie, cruciaal in het proces naar een echt POWERFUL merk.

Merkidentiteit en merkwaarden
Het fundament van je branding. Waar sta je voor als bedrijf? Wat wil je uitstralen? Deze elementen heb je nodig om de connectie met je doelgroep aan te kunnen gaan en je te onderscheiden van de massa.

Logo en huisstijl
YES! Daar zijn ze. Het visuele aspect van je branding: het design. Het is belangrijk om de strategische aspecten (zoals hierboven genoemd) naadloos te laten overvloeien in een passend design, het moet elkaar aanvullen, een eenheid vormen én uitstralen.

Website
Dit behoort ook tot je branding, een goede website. Naast dat je tone of voice belangrijk is en je natuurlijk altijd moet zorgen voor een goede inhoud, salespage etc., is het design van je website net zo belangrijk. Ook dit moet volledig in lijn zijn met de rest van je visuele identiteit.

Foto’s
Last but not least: je foto’s! Goede & professionele foto’s zijn echt KEY. En denk hier niet te makkelijk over, ook hier kun je je branding een permanente rol laten spelen. Kies je locatie bewust, laat je huisstijl kleuren terug komen en kies verschillende outfits die passen bij jouw bedrijf en wat je wil uitstralen.

Zo, dit was mijn eerste blog! Ik hoop dat je dit leuk vond. Tot snel!

Liefs Megan

No Responses/5
×

Hi!

Welkom bij The Creative Concept Studio.

 

Heb je een vraag? Of kan ik je ergens mee helpen, stel je vraag dan gerust hier, ik sta je graag direct te woord!

 

Mailen kan naar info@thecreativeconceptstudio.nl

 

Tot snel, liefs Mégan

× Hi! Waar kan ik je mee helpen?